Sufinanciranje cijene prijevoza učenika i studenata, onkoloških bolesnika, starijih osoba, ali i svih ostalih mještana… neke su od mjera koje županije imaju kako bi olakšali budžet roditeljima učenika, olakšali prijevoz bolesnim građanima do bolnica, učinili javni prijevoz pristupačniji svim dobnim skupinama građana, ali i rasteretili vožnju autima pa i zagađenost. Prema analizi napravljenoj na temelju konsolidiranih izvještaja prihoda i rashoda općina za 2024. godinu i stavke Sufinanciranje cijene prijevoza, najviše su po stanovniku i kao udjel iz proračuna izdvojile općine Ružić, Primorski Dolac, Marija Gorica, Dicmo, Dugi Rat… Najveći rast izdvojenih sredstava u odnosu na 2023. godinu imale su pak, primjerice, Gornja Vrba, Fužine, Luka, Donji Lapac, pa opet Dugi Rat, Marija Gorica, Dicmo…
Kada je riječ o učenicima, Ministarstvo obrazovanja je i ove godine nastavilo s programom sufinanciranja ili financiranja prijevoza redovitih učenika srednjih škola sa 75 posto troškova međumjesnog javnog prijevoza kojima udaljenost od adrese prebivališta ili boravišta do adrese škole iznosi više od pet kilometara. Pojedine općine financiraju preostali dio, ili to čine zajedno sa županijama koje imaju mjeru sufinanciranja.
Primjerice od ove školske godine Općina Dubrava sufinancira prijevoz učenika srednjih škola, i za učenike srednjih škola iz općina Tar-Vabriga i Rakovec prijevoz je besplatan, Zlatar Bistrica za osnovnoškolce i srednjoškolce, Bednja sufinancira autobusnu kartu za srednjoškolce koji se školuju izvan Županije, Križ financira troškove javnog linijskog prijevoza u cestovnom prijevozu (autobus) u cjelokupnom iznosu cijene mjesečne ili polumjesečne studentske karte, pojedine općine poput Lovas sufinancira prijevoz s VSŽ ili Mače i Radoboj s KZŽ, Ernestinovo plaća prijevoz za srednjoškolce i studente, Križ za studente, Podbablje daje jednokratnu naknadu od 150 eura godišnje…
Pojedine općine sudjeluju u programu županija koje imaju mjeru sufinanciranja troškova prijevoza onkoloških bolesnika od njihovih domova do zdravstvenih ustanova. Primjerice, Čavle, Viškovo, Matulji, Omišalj.. koje zajedno sudjeluju u provođenju mjere s Primorsko-goranskom županijom.
Sve više govori se o integriranom prijevozu, pa tako i na zagrebačkom području, a uključivao bi Grad Zagreb, Zagrebačku i Krapinsko-zagorsku županiju. Plan je uspostava jedinstvene tarifne unije te sinkronizacije voznih redova ZET-a, HŽ-a i privatnih prijevoznika unutar i između županija, kako bi se potaknulo češće korištenje javnog prijevoza.
Upravo na taj način jača i povezanost u ruralnim krajevima, odnosno velikom broju općina.
U Splitsko-dalmatinskoj županiji od 15. prosinca kreće pilot-projekt integriranog prijevoza putnika. Nositelji projekta su HŽ Putnički prijevoz i Promet Split. Povećat će se broj prigradskih linija od Splita do Kaštel Starog na ukupno 27. Također, sredinom prosinca na splitsko područje dolazi prvi baterijski vlak s kojim će se uvesti 9 novih prigradskih linija. Razrađuje se i suradnja s autobusnim prijevoznikom Promet Split, kako bi se organizirao pilot projekt integriranog prijevoza vlak – autobus.
Zakonodavnim okvirom i temeljem Odluke Vlade RH uspostavljena je mogućnost da županije krenu u uspostavu javne usluge linijskog prijevoza, pri čemu Ministarstvo pokriva 75 posto troška, a ostalo županije. Upravo su na taj način i mještani općina dobili bolju vezu s obližnjim gradovima, poput onih u općinama Koprivničko-križevačke, Virovitičko-podravske, Ličko-senjske, Šibensko-kninske ili Zagrebačke županije…
Mi smo analizirali podatke za po proračunskim izvješćima, zadnje dostupnu, 2024. godinu. Pogleda li se stavka sufinanciranja cijene prijevoza, 133 općine su povećale sredstva. U 18 općina je iznos sufinanciranja po stanovniku veći od 20 eura, a što se tiče proračunskog udjela u 15 općina veći je od 2 posto, a u 38 iznosi između 1 i 2 posto.
Po stanovniku je lani najviše sufinancirala cijenu prijevoza Općina Ružić, sa gotovo 65 eura, Primorski Dolac s 56 eura, Marija Gorica s 53 eura, Dicmo s 47, Dugi Rat s 43, Kolan s 39 eura, Lokvičići s 33 eura, Stubičke Toplice s 30 eura, Tar-Vabriga s 28 i Seget s 27 eura. Prema proračunskom udjelu za tu svrhu najviše je izdvojila Marija Gorica, 8 posto, Ružić 7,5 posto, Dugi Rat nešto više od 5 posto, Primorski Dolac blizu 4 posto, Dekenovec i Dicmo nešto više od 3,5 posto, Unešić i Stubičke Toplice nešto više od 3 posto te Kistanje i Lokvičići blizu 3 posto.
Najveći porast izdvojenih sredstava u odnosu na 2023. godinu, imale su u apsolutnom iznosu: Dugi Rat za 181,6 tisuća eura, Marija Gorica za 86,6 tisuća, Dicmo za 63,4 tisuće, Ružić za 55 tisuća, Seget za 35,3 tisuće, Čepin za 33,7 tisuća, Primorski Dolac za 32,1 tisuću, Erdut za 23,3 tisuće, Stubičke Toplice za 22,3 tisuće eura i Podbablje za 19,8 tisuća. Najveći postotni rast imale su: Gornja Vrba i Fužine za preko 1100 posto, Luka za blizu 900 posto, Donji Lapac i Primorski Dolac za preko 500 posto, Marija Gorica više od 300 posto, nešto više od 200 posto Svetvinčenat i Velika te za blizu 200 posto Ružić i Dugi Rat. (L.K.)



