Ja obožavam MARVEL super junake. Bez obzira što neki u tom izričaju vide samo površnost i nedorečenost…
Jer… volim priče i obožavam bajke i kad se uvalim u najbližu kino stolicu do platna, postajem dio upravo takvih na 90 minuta živućih fikcija. A priče i bajke pune su metafora. Onih koji su kao most od realnog prema ne-realnom i od naše svakodnevne svijesti prema POLJU MOGUĆEG.
Metafore nadilaze sva druga stilska izražajna sredstva jer su u današnjem užurbanom svijetu kao stvorene da opišu ono što vidimo i osjećamo. Sigurno ste se sreli s organizacijama koje sebe nazivaju obiteljskim tvrtkama ili s onima koje sebe karakteriziraju kao donosioce promjena. Sve su to metafore koje su imale cilj u jednoj rečenici pojasniti puno više. Tvrtke koje su nosioci promjena zapravo o sebi žele reći da su pola koraka ispred svih, da su otvorene i fleksibilne i da budućnost već pripada njima. Na drugoj strani obiteljski biznis podrazumijeva da unutar organizacije vrijede druga pravila i da se više vrednuje ravnoteža između privatnog i poslovnog nego stalno utrkivanje na tržištu.
Jedino područje koje je zavedeno jačinom metafore zadržalo je u dnevnom komuniciranju je prodaja. Prodaja u bilo kojem obliku razumije koja jačina se krije iza dobro odabrane metafore pa ćemo je sretati u reklamama, promo filmovima ili čak direktnoj prodaji koja je stalno prisutna. Ipak preporučam da u svoje javne nastupe ubacite više slikovitih metafora. Pokušajte im dati život, ali i slušati koje metafore koriste vaši suradnici, kolege i partneri kako bi se puno bolje razumjeli. Na primjer osoba koja karakterizira život kao borbu i ona koja život osjeća kao avanturu imaju definitivno različitu percepciju stvarnosti. Želite li im se približiti svoje metafore prilagodite njihovima. Je puno lakše ćete razgovarati ukoliko budete slušali i razgovarali u istim okvirima.
To je jako dobro znao Milton Erickson koji je upravo koristio priče kako bi u hipnoterapiji postigao zavidne rezultate. Shvatio je da metafore idu puno dolje svjesnog objašnjenja i obilato se služio njima.
Zato idući puta kada budete imali potrebu osnažiti, potaknuti i motivirati sebe ili druge – zaljubite se u metafore. Budite neustrašivi poput zmaja ili pouzdani poput stijene. Koristite jezik bajki i priča da svoju priču jednostavnije približite svijetu. Tko zna što se još krije ispod naizgled sasvim obične vanjštine financijskog savjetnika. Istražite to…
Prethodno objavljeno:
- Što znači biti pravi lider i kako to postati
- Dobra organizacija – ključ uspješnog timskog rada
- Komunicirate li vrijednosti
* Melita Pavlek je stručnjak za lokalnu demokraciju i razvoj, savjetnica za komuniciranje i NLP leadership praktičar. Uz bogato iskustvu u odnosima s javnošću i novinarstvu, dugo godina je bila aktivna u udrugama civilnog društva. U svojim predavanjima i edukacijama kombinira napredne tehnike leadershipa i coachinga.
*Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima i blogovima objavljenima na portalu gradonačelnik.hr pripadaju autoru te ne predstavljaju nužno stavove uredništva.